Zelfliefde bord: you are worthy of love

31 dagen zelfliefde challenge

Of je het nu zelfliefde noemt of selfcare of selflove.. De betekenis is ongeveer hetzelfde: even wat minder streng en kritisch naar jezelf zijn, maar jezelf juist een beetje extra in de watten leggen. Geef jezelf wat extra liefde. Sommige mensen zullen er heel erg goed in zijn. Ik hoor daar helaas niet bij. En aangezien jij op deze blogpost hebt geklikt ga ik ervan uit dat jij ook wel een extra steuntje in de rug kan gebruiken om wat liever voor jezelf te zijn. Of misschien ben je al aardig op weg, maar wil je graag nieuwe tips of ideeën opdoen voor nóg meer zelfliefde?

Wat je beweegredenen ook zijn om deze blogpost te lezen en de challenge met mij aan te gaan, ik ben blij dat je het doet! Af en toe even bewust wat extra tijd en aandacht vrijmaken voor zelfliefde is namelijk super belangrijk. En je verdient het! Dus, zonder verdere poespas geef ik je hier mijn 31 dagen challenge voor meer zelfliefde + een lijst met ideeën voor een extra dagelijkse dosis zelfliefde.
Vind je het ook leuk om mijn 31 dagen van zelfliefde te volgen? Volg ons dan op Instagram, want daar deel ik in maart elke dag mijn zelfliefde activiteiten!

31 dagen zelfliefde challenge: hoe pak je het aan?

Dit zal waarschijnlijk de meest vage challenge zijn die je ooit hebt gedaan, omdat ik je juist geen dagelijkse opdracht meegeef. En dit is waarom niet: zelfliefde draait om iets doen waar jíj happy van wordt en wat jíj nodig hebt voor je lichamelijke, mentale of spirituele welzijn. Zelfliefde is een beetje een zweverige, vage term vind ik zelf, maar het draait om luisteren, met aandacht, naar je eigen behoeften. Soms heb je het zo druk met je dagelijkse rompslomp en het zorgen voor anderen, dat je niet eens precies weet wat jouw eigen behoeften eigenlijk zijn. Sta daar dan eerst eens rustig bij stil voordat je deze challenge aangaat.

Hoe bereid je de challenge voor?

  • Stap 1: kies een moment op de dag dat je even niet om hoeft te kijken naar anderen en waarop je niet gestoord wordt. Neem zo lang als je nodig hebt, maar zorg dat je minimaal een half uur de tijd hebt. Liefst natuurlijk langer.
  • Stap 2: zet alle andere zaken en to do’s uit je gedachten. Doe desnoods even een braindump.
  • Stap 3: zorg dat je echt in de juiste mood bent om in te tunen op je eigen behoeften en je eigen lijf. Als je erg gestrest bent of enorm chagrijnig dan is dit misschien niet het goede moment. Ook als het echt voelt als een moetje, doe het dan niet. Je doet dit voor jezelf, het gaat om zelfliefde en bepalen wat dat voor jou betekent.
  • Stap 4: zet een lekker kopje thee of pak een glaasje wijn (of iets anders waar je van kan genieten en mee kan relaxen).
  • Stap 5: pak pen en papier, de notities op je telefoon of een Excel overzicht erbij, wat jij prettig vindt. Deze ga je vervolgens invullen met de 31 dagen waarop je deze challenge wil doen. Vul het overzicht daarna vrijblijvend in met zelfliefde to do’s voor elke dag. Nogmaals, het gaat om zelfliefde, dus doen waar jij behoefte aan hebt en waar jij happy van wordt. Maak het daarom niet te groot of moeilijk voor jezelf en maak niet een te strakke planning, tenzij dat iets is waar jij je prettig bij voelt.
  • Stap 6: gebruik onderstaande lijst met zelfliefde ideeën om uit te putten, maar laat vooral ook je eigen hoofd en hart spreken. Het verschilt sowieso per persoon hoeveel tijd en geld je te besteden hebt aan deze challenge, maar vooral ook wat zelfliefde nu inhoudt voor jou.

Heb jij aanvullingen voor onderstaande lijst met dagelijkse ideeën voor wat extra zelfliefde? Deel ze dan in de comments! Sharing is caring en op deze manier help je iemand anders ook aan een heerlijke 31 dagen vol zelfliefde!

Knus hygge hoekje voor wat zelfliefde
Een goed begin is het halve werk: ga er lekker voor zitten in een knus hoekje waar de zelfliefde vanaf straalt en plan je challenge zo strak of vrijblijvend als jij fijn vindt.

Zelfliefde ideeën voor je 31 dagen challenge

  1. Een superlekkere en gezonde smoothie maken of kopen
  2. Natuurlijke potpourri maken
  3. Bordspel doen
  4. puzzel maken
  5. Volwassen kleurboek of kleurplaat maken. Geen kleurboek in huis? Kies dan direct voor kleurplaten of een kleurboek met positieve affirmaties, zoals deze. Zo sla je twee vliegen in één klap.
  6. Pedicure nemen
  7. Neem een gezichts- of beauty behandeling
  8. Een luxe verzorgingsproduct of verwen product kopen voor jezelf
  9. Een bad nemen
  10. Een drankje nuttigen op een zonnig terras
  11. Lunchen bij je favoriete tentje
  12. Boswandeling maken
  13. Uitwaaien op het strand
  14. Zelf een cocktail of mocktail maken
  15. Indoor of outdoor picknick met het gezin (laat het weer je niet tegenhouden)
  16. Uitgebreide stretch sessie
  17. Meditatie sessie
  18. Gratis Mindvalley cursus doen
  19. Uitgebreide spa day en pamper sessie in je eigen badkamer
  20. Een boek lezen dat je écht leuk lijkt (niet degene waar je al in bezig bent, maar waar je je steeds niet toe kan zetten om het uit te lezen)
  21. Zelf een boeket plukken in een pluktuin
  22. Fietstochtje met het gezin, met een vriend(in) of gewoon lekker zelf
  23. Neem warme chocolademelk met slagroom
  24. Breakfast at Tiffany’s (of een andere leuke film) kijken
  25. Dagje luieren in de zon in de tuin of op je balkon
  26. Gezellig uitgebreid kletsen met je partner, moeder, vader, broer of zus of een vriend(in) over bijvoorbeeld een aankomende vakantie
  27. Een middagje ongestoord tijdschriften lezen
  28. Bananenbrood bakken en opeten
  29. Iets doen met je kinderen wat je niet dagelijks doet en waar je heel mindful bij kan zijn. Bijvoorbeeld koekjes bakken, naar de kinderboerderij of iets knutselen.
  30. Dagje dierentuin
  31. Knuffel sessie
  32. Begin aan een moodboard of een vision board
  33. Om 20:00 uur klaar maken voor bed en in bed gaan chillen
  34. Leuke muziek aan en een half uur lang mee blèren 
  35. Een nieuw, gezond recept uitproberen
  36. Een nieuw lunch adresje uitproberen
  37. Maak jezelf mooi op en trek mooie kleding aan. Zorg dat je er feestelijk uitziet, just because! Het geeft je zelfvertrouwen een boost en waarschijnlijk heb je daarna automatisch ook meer zin om zomaar de deur uit te gaan en even buiten te komen.
  38. Dagje rondneuzen bij de kringloop winkel
  39. Neem een massage
  40. Ga een dagje naar de sauna
  41. Neem een digitale detox voor de hele dag: geen smartphone, geen TV, geen computer of wat dan ook.
  42. Speel je favoriete game op computer, Xbox of Nintendo.
  43. Sta in de ochtend een half uur eerder op dan normaal en neem lekker de tijd om rustig de krant of een tijdschrift te lezen of een sudoku te spelen terwijl je geniet van een kopje koffie of thee.
  44. Trakteer jezelf op een puzzelboekje (als je deze nog niet hebt), ga er lekker voor zitten en maak een paar puzzeltjes.
  45. Ga lekker naar buiten op de fiets of wandelend en benoem onderweg hardop drie dingen die je ziet, ruikt of hoort en die je vrolijk stemmen. Zelf wordt ik bijvoorbeeld heel vrolijk van opkomende bloembollen en fluitende vogels in de lente.
  46. Plan een gezellig etentje met vrienden of vriendinnen.
  47. Gun jezelf een bakje M&M’s, een stukje carrot cake of een andere favo snack naar keuze en ga lekker buiten in de (winter)zon zitten genieten.
  48. Ga naar de bioscoop
  49. Ga buiten vogels spotten
  50. Of juist bij een hondenveldje zitten en bewust kijken hoe enthousiast en vrolijk de honden met elkaar spelen.
  51. Lees een inspirerend zelfhulp boek, luister een podcast of kijk een TED talk.
  52. Doe een proefles bij een nieuwe sport die je leuk lijkt of juist een sport die buiten je comfortzone ligt, zoals paaldansen of golfen.
  53. Verblijf spontaan een nachtje in een hotel.
  54. Plan een bezoekje aan het theater
  55. Ruim iets op in huis of maak een specifiek onderdeel van je huis schoon. Uh, wat? Ja, voor sommige mensen brengt dit veel voldoening omdat het even je hoofd helemaal leegmaakt. Probeer het eens!
    In het slechtste geval vond je het niet zo leuk, maar is je huis wel opgeruimder of schoner en dat geeft altijd een fijn gevoel.
  56. Tover je badkamer om in een spa.
  57. Loop een blokje om en raap afval op of ga specifiek naar het strand of een natuurgebied om daar afval op te rapen.
  58. Lak je nagels of geef jezelf een full-on manicure of pedicure.
  59. Ga spontaan op bezoek bij iemand die je niet zo vaak ziet. Als hij of zij ver weg woont, bel dan eventjes van tevoren of het uitkomt.
  60. Je kan ook spontaan iemand opbellen om te kletsen. Vooruit, FaceTimen mag ook.
  61. Schrijf en stuur een brief of e-mail naar een vriend of vriendin die je lang niet hebt gesproken.
  62. Probeer op een rustig moment (wanneer je geen haast hebt) een nieuwe hairdo uit. Of een nieuwe make-up look, een nieuwe outfit combinatie of… gewoon allemaal tegelijk! Je bent nooit te oud om je stijl te herontdekken en het leven is te kort om er niet op je leukst uit te zien.
  63. Een blote voetenpad belopen
  64. Zomaar op een bankje zitten met een thermoskan met een lekker warm drankje (bij koud weer) of een lekker koel drankje en mensen kijken.
  65. Zet fijne dansmuziek aan en dans minstens een half uur rond in je keuken, je woonkamer of waar je ook bent.
mindful mediteren in de zon
Naar buiten gaan, liefst in de zon en mindful zijn. Drie ingrediënten die in mijn zelfliefde ideeën vaak terugkomen.

Hoe mijn eigen zelfliefde challenge eruit ziet

Mijn zelfliefde challenge start in maart. Het slaat natuurlijk nergens op dat ik niet direct begin ermee, maar om één of andere reden vind ik het fijn dat de challenge precies één volledige maand beslaat. Het is meteen ook een drukke maand, met elk weekend een verjaardag (waaronder mijn eigen) en mijn laatste volledige werkmaand voor mijn zwangerschapsverlof. Een mega drukke maand dus, waarin ik mezelf geen extra moetjes wil opleggen, maar juist wat meer zelfliefde wil tonen.

Ik kies er bewust voor om helemaal geen concrete zelfliefde plannen te maken per dag, maar om elke dag bewust iets uit bovenstaande lijst te kiezen om te doen. Allereerst omdat ik het al een beetje als een moetje begin te zien zodra ik er een planning voor maak. Daarnaast omdat ik juist ook happy wordt van spontane acties. Spontaan een drankje doen op een terras of spontaan binnenlopen bij een nieuw lunchadresje, I love it! Daarentegen zijn sommige van mijn zelfliefde ideeën, zoals het laten doen van een facial of massage, wel handig om in te plannen omdat mijn favoriete praktijken anders simpelweg volgepland zullen zitten.

Wanneer mijn eigen zelfliefde challenge is afgelopen zal ik deze blogpost updaten om jullie te laten weten hoe mijn 31 dagen er precies uitzagen. Ook laat ik jullie natuurlijk weten hoe ik het heb ervaren. Ik vind het natuurlijk ook heel leuk om van jou te horen: ga jij ook een zelfliefde challenge met jezelf aan? Of heb je het wellicht al eens gedaan en hoe is het je toen bevallen?
Vergeet ons niet te volgen op Instagram om up-to-date te blijven van mijn zelfliefde activiteiten tijdens deze 31 dagen challenge (en om te volgen hoe we ons dagelijkse leven steeds een stapje duurzamer, gezonder en leuker proberen te maken).

Meer lezen?

Berichten gemaakt 27

3 gedachten over “31 dagen zelfliefde challenge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven